• Info
  • Angrerett, bytte og retur

Angrerett, bytte og retur

Vi håper at du alltid blir fornøyd med varene, men skulle du angre på kjøpet ditt har du 14 dagers angrerett i henhold til gjeldende angrerettlov.

Angrerett
Angrerettloven gir deg som privatperson rett til, uten ekstra kostnad, å sjekke produktet før det returneres innenfor angreretten. Er produktet kun prøvd eller sjekket på samme måte som man kan gjøre i en alminnelig butikk, så har du krav på hele kjøpesummen og frakt tilbakebetalt. Er produktet brukt (i angrerettsperioden) og dette har ført til en verdireduksjon på varen, vil Kid Interiør AS gjøre et fradrag i kjøpesummen tilsvarende varens objektivt reduserte verdi, før resten av kjøpesummen og frakt tilbakebetales.

Du har 14 dagers angrerett fra den dagen du har mottatt varen. Hvis du ikke vil beholde varen, må du gi beskjed innen fristens utløp. Du kan melde fra til en av våre butikker, eller du kan registrere din retur på Mine Sider på Kid.no. Dersom pakken ikke blir hentet vil den bli behandlet som uavhentet (se eget avsnitt for uavhentede pakker).

Angrerettskjemaet får du tilsendt med leveringsbekreftelsen på e-post eller du kan laste det ned her:

Last ned angrerettskjema

Etter at du har gitt beskjed om at du ønsker å benytte deg av angreretten har du ytterligere 14 dager på deg til å sende varen i retur.

Angreretten gjelder ikke for: 

  • Varer bestilt på mål som for eksempel måltilpasset solskjerming
  • Forseglede varer hvor forsegling er brutt etter levering og produkter som ikke er egnet for retur av helsevernmessige eller hygieniske årsaker (eks. dyner, puter, såper, kremer)
  • Spesialtilpassede produkter hvor kunde selv har gjort valg som gjør at varen skiller seg fra standard vare i butikk eller på nett (eks. tekstil, farge, treverk, møbelben, måltilpasning etc.)

Ved spørsmål om angrerett eller retur; ta kontakt med kundeservice enten på mail- kundeservice@kid.no eller på telefon: 31 00 20 00. 

Bytte/returnere varer i butikk
Har du handlet i nettbutikken kan du dra til en Kid butikk og bytte eller returnere varene. For å bytte eller returnere varer må du ta med ordrebekreftelsen eller kvittering som inneholder ordrenummer. Husk at merkelapper ikke må være fjernet fra produktet, samt at emballasje må være intakt. Større møbelvarer skal ikke returneres i butikk (se eget avsnitt for større møbler).

Bytte/returnere varer ved å sende til nettbutikken

Dersom du ønsker å returnere din ordre via post, vil du få tilbakebetalt kjøpesum og porto du har betalt ved bestilling. Du må selv dekke returporto, men registrerer du din retur på Min Side koster returfrakt 89 kr. Denne løsningen forutsetter at du har registrert bruker og logget inn før bestilling. Du vil da få tilsendt sendingsetikett på e-post når retur er registrert. Denne klistres på pakken før den leveres på et PostNord MyPack hentested.

Du må levere varen i originalemballasjen og i samme stand som den var ved mottakelse.

Bytte/returnere møbler og større varer ved å sende til nettbutikken:

Det gjelder egne regler for retur av møbler og større varer som er kjøpt på Kid.no. Er det tvil om hvordan din vare klassifiseres kan du ta kontakt med kundeservice på kundeservice@kid.no. 

Ved bruk av angreretten må varen returneres til Kid. Du står selv ansvarlig for returtransport og kan be om hjelp fra kundeservice til å finne egnet transport. Det er du som kunde som bærer kostnaden for returtransport, og er ansvarlig for varen frem til den er levert til Kid.  

Dersom originalemballasjen er brutt er du selv ansvarlig for at varen er forsvarlig pakket inn for transport. Transportør kan nekte å ta imot varer som åpenbart har mangelfull emballasje. Alle returnerte varer vil bli inspisert ved mottak for å bestemme eventuell reduksjon i returbeløp. 

Hvis varen returneres med skadet eller manglende emballasje, eller varen ikke fremstår som ny, vil det bli en reduksjon i returbeløpet etter følgende satser: 

  • Skade på emballasje eller manglende emballasje gir minimum 25% reduksjon i returbeløp.  
  • Skade på vare eller at vare som fremstår som brukt gir minimum 50% reduksjon i returbeløp. 
  • Flatpakket vare som har blitt montert gir minimum 50% reduksjon i returbeløp. Varen skal returneres montert. Ikke demonter vare som kunde selv har montert før retur. 

Send varene til:

Kid Interiør AS 
Postboks 505
3412 Lierstranda

Tilbakebetaling
Dersom du skal motta penger i forbindelse med en retur, så skjer dette via Klarna, Vipps eller Visa/Mastercard, avhengig av hva du betalte varene med. Tilbakebetaling skal finne sted innen 4-7 virkedager etter at vi mottar produktet fra deg til samme betalingsmiddel som ble brukt ved kjøpet. Det utbetales ikke kontant i våre butikker. 

Ved heving av kjøp grunnet forsinket levering fra oss, gjelder samme regler som for retur. 

Gebyr ved uavhentede pakker
Husk at du må hente pakken din innen 7 dager! Etter det sendes varene i retur.

Om du ikke henter pakken innen oppgitt dato slik at den blir returnert til oss, vil du bli belastet med et gebyr på kr. 250. Dette gjelder også dersom om du har hatt gratis frakt på din bestilling, da Kid må betale fraktomkostninger for alle pakker som blir sendt/returnert med PostNord. Du får ikke et ekstra gebyr på varer som er hentet og returnert med angrerettskjema.

Ved uavhentet pakke på Utlevering i Kid-butikk fraktalternativet belastes det et gebyr på kr 150,-.

Trenger du mer informasjon om bytte og retur, kontakt kundeservice på kundeservice@kid.no
 
Du kan også se denne og tidligere ordre under Min Side (krever at du er logget inn).

Om varen er for stor eller tung til å sendes som pakke/brev, vennligst kontakt kundeservice@kid.no for videre instruksjon.

Reklamasjon

En synlig skade på emballasje må meldes ifra til sjåfør ved tidspunkt for mottak av eller ved utlevering på hentested, slik at dette registreres i systemet til transportør. Dokumenter skaden med bilder som kan brukes ved en evt. reklamasjon grunnet skade i transport. Dokumentasjon på reklamasjon og ordredetaljer sendes samlet til kundeservice@kid.no.

Du kan melde fra om feil og mangler ved produktene i en av våre butikker eller til kundeservice@kid.no. Feil eller mangel ved målbestilte varer skal meldes til kundeservice@kid.no. Alternative kontaktmåter finner du nederst på siden. 

Vi forbeholder oss retten til å videresende reklamasjoner til produsent eller underleverandør for videre vurdering av eventuelle feil og mangler. 

Ved eventuelle tvistesaker følger Kid Interiør AS forbrukertvistutvalgets eventuelle avgjørelser.

Hvis du på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være avtalt med Kid Interiør AS, betaler vi ikke disse utgiftene. 

Reklamasjon på målbestilte varer
Dersom det oppdages en feil eller mangel på en målbestilt vare må du innen rimelig tid etter at dette oppdages, gi oss melding om at du ønsker å påberope en mangel (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da du oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at du overtok varen. Dersom varen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis du ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

Du kan melde fra om feil og mangler på produktene til kundeservice@kid.no. Alternative kontaktmåter finner du nederst på siden. Vi forbeholder oss retten til å videresende reklamasjoner til produsent eller underleverandør for videre vurdering av eventuelle feil og mangler. Ved eventuelle tvistesaker følger Kid Interiør AS forbrukertvistutvalgets eventuelle avgjørelser. Hvis du på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være avtalt med Kid Interiør AS, dekkes ikke disse utgiftene av oss.

Returadressen er:

Kid Interiør AS
Postboks 505
3412 Lierstranda

Garanti
Våre garantier gjelder i Norge og innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven.